Diagnóza: Chronický únavový syndrom

12. květen je Mezinárodním dnem podpory nemocných s chronickým únavovým syndromem. Únavu zná určitě každý z nás. Dostavuje se většinou po zvýšené fyzické nebo psychické zátěži organismu. Jenže co když jsme unaveni dlouhodobě? Navíc v dnešní uspěchané době se často stres, únava a vyčerpanost považuje za něco normálního.

Někteří lidé si myslí, že únavový syndrom neexistuje. Že je to výmysl, výmluva nebo „jenom“ lenost. Ale není tomu tak. Americké Centrum pro kontrolu nemocí (CDC) oficiálně definovalo chronický únavový syndrom (chronic fatigue syndrom, CFS) již v roce 1998.  Co to tedy chronický únavový syndrom je? Chronický únavový syndrom je stav spojený s dlouhodobou únavou, vyčerpáním, poruchami spánku, depresivním laděním, bolestmi hlavy, svalů a kloubů, případně dalšími nespecifickými potížemi, které se vyskytují déle než 6 měsíců.

Unavená žena leží na posteli a zakrývá si oči

Chronický únavový syndrom je komplexní onemocnění, které provázejí zejména tyto příznaky:

• únava
  • vyčerpanost
  • poruchy spánku
  • bolest hlavy
  • bolest svalů a kloubů
  • bolest v krku
  • závratě
  • nervozita
  • poruchy koncentrace
  • malátnost

Jaká je příčina chronického únavového syndromu?

Příčina onemocnění není zatím známá. Ani po desetiletích výzkumu příčina CFS nebyla definována. Odborníci se přesto domnívají, že se jedná o důsledek špatné životosprávy a životního stylu. Na naši moderní společnost často dlouhodobě působí chronický stres a toxiny ve stravě, vodě i ovzduší. Buňky v těle pak trpí oxidativním stresem, který vede k poškození tkání a následně k chronickému zánětu, který má negativní vliv na další tělesné orgány. „Únavový syndrom se nevyplatí podceňovat. Společně s chronickým zánětem může vyústit v nemoci srdce a cév, nádorová onemocnění, artrózu a nemoci pohybového aparátu, neurodegenerativní onemocnění a autoimunitní onemocnění,“ informuje prof. MUDr. Jaroslav Michálek, Ph.D., vedoucí lékař kliniky Cellthera.

Unavená žena se dívá z okna

Jak na únavový syndrom?

I když nejsou známy žádné specifické metody prevence, chronickému únavovému syndromu se můžete vyhnout při dodržování návyků zdravého životního stylu. Doporučujeme omezit stres, zdravě se stravovat, vyhýbat se toxinům. Pomůže i aktivní odpočinek ve formě sportu či cvičení. Proto se zaměřte na změnu svého životního stylu, zařaďte si do denního programu více relaxačních činností a snažte se dodržovat pravidelný spánek alespoň, ideálně 8 hodin denně. Dodávejte svému tělu energii v podobě zdravého jídla a pravidelně sportujte. Pokud vaše únava i tak přetrvává, je na čase vyhledat lékaře, specializujícího se na léčbu únavového syndromu. Pokud totiž není chronický únavový syndrom včas objeven a vhodně léčen, může vyústit v částečnou nebo i plnou invaliditu.

Proto, pokud na sobě pozorujete, že se cítíte neustále unavení, vyčerpaní, je bez energie a trpíte různými bolestmi, měli byste vyhledat odbornou pomoc. V počátečním stádiu únavového syndromu lze lépe řešit změnu životního stylu, doplnění vitaminů, minerálů, antioxidantů a vyvarování se stresujících situací. Chronickým únavovým syndromem totiž často trpí lidé, kteří mají vysoké životní tempo – jsou na ně kladeny vysoké nároky ve škole či zaměstnání a zároveň se snaží být dokonalí v domácnosti a rodinném životě. Často mají nedostatek pohybu, zejména v přírodě na čerstvém vzduchu a obětují odpočinek i spánek, aby stihli za den co nejvíce úkolů. Stravování řeší za pochodu a organismu pak chybí mnoho živin, které organismus nutně potřebuje. „Na klinice Cellthera máme velmi dobré zkušenosti s podáním vysokých dávek vitaminu C, s doplněním hořčíku a dalších důležitých vitaminů, minerálů a antioxidantů. Nejdůležitější je ale navrhnutí optimálního léčebného programu, který je šitý na míru konkrétnímu pacientovi,“ dodává imunolog, onkolog a odborník na regenerativní medicínu profesor Jaroslav Michálek.