Tělo umí signalizovat únavu, naučme se mu naslouchat

Lidské tělo je velmi chytré. Pozná zcela jistě, jsme-li v nějakém nesouladu. Signalizuje nám, kdy bychom měli být ostražití a náznaky v žádném případě neignorovat. Dovede nás varovat, i když jsme unaveni. Že potřebujeme spánek, to vycítíme zcela jednoznačně. Varuje nás však i v případě, když už se může jednat o hlubší variantu únavy, o chronický únavový syndrom.

Příznaky únavového syndromu

Léčba únavového syndromu Cellthera

Oslabení imunitního systému, chronický stres nebo vyčerpání organizmu jsou prvopočátkem vzniku únavy. Když tyto příznaky nevnímáme a jedeme dál na plný plyn, tělo se nás opakovaně snaží zastavit. Posílá nás ulehnout jednou s nachlazením, jindy s chřipkou nebo angínou. Může propuknout alergie, astma, začnou nás bolet klouby, svaly, hlava. S tím je spojený špatný nekvalitní spánek, deprese a další nemoci, které mají spojitost s oslabenou imunitou.

Mezi nejčastější příznaky únavového syndromu patří infekční onemocnění, jako zánět v hrdle, horečka a zduřelé mízní uzliny. Infekce se neustále vrací, nepomáhá vypocení se. Jedná se o dlouhodobé chronické onemocnění, které většinou trvá déle jak šest měsíců.

Jak únavový syndrom porazit?

Diagnostikovat únavový syndrom není pro lékaře jednoduché. Ve většině případů jsou odborná vyšetření v pořádku. Kdo a kdy nám tedy uvěří, že jsme na pokraji svých sil? Musíme být v péči opravdového odborníka, aby únavový syndrom odhalil. Během detailních konzultací s námi rozebere náš životní styl a snaží se rozpoznat příčinu vedoucí ke chronické únavě. Pokud to je špatná strava, nejvhodnější je změnit svoje stravovací návyky. Pokud jsme ve stresu, tak se snažit se mu vyhýbat. Velmi osvědčenou metodou je zvýšený přísun vitamínu C.

Léčba únavového syndromu je dlouhodobá záležitost, vyžaduje trpělivost jak pacientovu, tak i jeho okolí. Člověka omezují už samotné příznaky tohoto onemocnění. V případě propuknutí nemoci je soužití s takto nemocným člověkem velmi těžké. Nemocného přepadají deprese, nekomunikuje. U každého je průběh nemoci jiný, což v důsledku znamená i jiný způsob a postup léčby.

„Léčba je spíše psychického rázu, kdy se na klinice Cellthera snažíme odstranit příčiny vzniku stresu, postupný přechod ke zdravému životnímu stylu. Mám na mysli pohybovou aktivitu, rehabilitaci, fyzioterapii,“ doplňuje profesor Michálek.

Kde brát vitamín C, když v ovoci je ho málo

Vitamín C je velmi účinným antioxidantem. Jeho nedostatek v těle má za následek zvýšenou únavu, deprese, lenost, vyčerpání, bolesti kloubů, svalů. Na jeho ještě donedávna dostačující přísun z ovoce a zeleniny už se nemůžeme spolehnout. Vlivem pěstování a skladování o svoje hodnoty tyto suroviny přichází. Tzv. doporučovaná denní dávka vitamínu C u dospělého člověka činí 60-100 mg. V případě onemocnění je lékaři doporučováno dávku vitamínu C v těle mnohonásobně zvýšit. To znamená jíst kila ovoce a zeleniny denně, což je ve většině případů nereálné.  V případě chronického nedostatku vitamínu C je třeba ho tělu dodat nitrožilně. Tak je zabezpečena jeho dostatečná hladina v krvi a ve tkáních po několik dní.