21. září aneb Mezinárodní den Alzheimerovy choroby – zlodějky věcí i paměti

Zhoršování paměti je přirozenou součástí stárnutí. I zdraví lidé občas zapomínají.  To, že si někdy nemůžete vzpomenout na jméno herce, není nic tragického. Pokud se vám ale opakovaně stává, že zapomenete klíče nebo informace, které vám před chvílí někdo řekl, je potřeba zbystřit pozornost.  Nemusí to totiž být nevinná roztržitost, ale může jít o počátek závažného onemocnění – Alzheimerovy choroby. Alzheimerova nemoc totiž nepostihuje jenom paměť, ale postupně ovlivňuje i myšlení a schopnost komunikovat. Může se stát, že za chvíli nepůjde o legrační situaci, že si nemůžete vzpomenout na jméno herce, který hrál ve vašem oblíbeném filmu. Můžete se stát, že nebudete poznávat své blízké nebo nebudete schopni se o sebe postarat.

Genetika není všechno

Alzheimerova nemoc sice postihuje zejména lidi starší než 65 let, ale může postihnout i mladší ročníky a výjimkou není ani to, když onemocní třicátník nebo čtyřicátník. Pořád přetrvává názor a zakořeněná představa, že rizikovým faktorem vzniku Alzheimerovy nemoci je zejména genetika. Samozřejmě, jednou z možných příčin je genetická predispozice spojená s mutací určitých genů. Postupem času se ale zjišťuje, že genetika až tak významnou roli hrát nemusí. I když, mnohdy je pro pacienta jednodušší říct si, že „to“ měl i děda, tak s tím vlastně nemohu nic udělat…

Důležitých rizikových faktorů vzniku Alzheimerovy nemoci je mnoho. Jsou to chronické záněty, hypertenze, vysoká hladina cholesterolu, cukru nebo tuků v krvi, kouření, zvýšený příjem alkoholu, deprese, dlouhodobý stres nebo prodělané úrazy hlavy. A v neposlední řadě stravovací návyky.

Vsaďte na prevenci a aktivní přístup

Prevencí je v každém případě zdravý životní styl. A aktivní přístup ke svému zdraví.

Nelekejte se, zdravý životní styl neznamená pouze „křoupat mrkev“. Zdravý životní styl, to je zdravé stravování, vhodný pohyb a pozitivní myšlení. Bez toho by to nešlo. Že nevíte, jak zdravě jíst? Na trhu je mnoho zdravých kuchařek a tipům na zdravá jídla a stravování se věnuje například Zdravá volba. Recepty můžete najít zde.

V žádném případě není potřeba zapomínat na pohyb. Pravidelný pohyb totiž snižuje riziko demence. A nejen to, snižuje také riziko mozkové mrtvice a infarktu a pomáhá navodit dobrou náladu. Každý by si měl najít pohyb, který pro něj nebude trestem, ale bude ho bavit. Nemusíte hned zaběhnout maraton, mnohdy postačí pravidelné procházky nebo přiměřené cvičení, například jóga.

Samozřejmě, velice vhodné je svůj mozek trénovat. Nenechávat ho v pasivitě. Ta mu nesvědčí. Pokud bude váš mozek pasivní a bez podnětů, nebudete šťastní. Ale pokud ho budete hezky zaměstnávat a trénovat, pocit radosti a štěstí se zaručeně objeví.

Zázračná pilulka? Neexistuje!

V současné době neexistuje zázračný lék, který by Alzheimerovu chorobu vyléčil. „Kromě metod, které má v rukou klasická medicína (podávání léků, které ovlivní paměťové funkce, a metabolismus mozku) je mnoho léčebných postupů, které můžeme nabídnout a kombinovat. Nejnovějším přístupem je například regenerativní laserová terapie, při které dochází ke zlepšení cirkulace, aktivaci růstu neuronů, ke zlepšení neurologických dovedností a kognitivních deficitů, tj. ke zlepšení paměti, zlepšení soustředění, zmírnění únavy a zvýšení bystrosti a rozhodování. Základem ale zůstává zdravý životní styl a dostatečný příjem vitaminů a minerálů,“ říká profesor Jaroslav Michálek.

Nezanedbatelný vliv má tedy i výživa a pitný režim. Přísun vitaminů (vitaminy skupiny B, vitamin C, D, E a další) a minerálů (hlavně hořčík, zinek, mangan, měď, chrom, selen, bor) by měl být zabezpečen hlavně pestrou stravou obsahující hodně zeleniny, ovoce, luštěnin atd. V obdobích, kdy je čerstvé zeleniny a ovoce méně, je vhodné užívat doplňky stravy (vyváženou kombinaci všech zmíněných vitaminů a minerálů obsahují doplňky stravy Zdravá volba Anti-aging vitamins a Anti-aging minerals). Při nedostatku vitaminů je možné je doplnit i v podobě infuzí, aplikovaných přímo do žíly. Nedostatek vitaminů poznáte snadno – budete se cítit více unaveni nebo vás budou bolet klouby, svaly nebo celé tělo. Například infuze vitaminu C mohou být často přínosné především pro ty, kteří se cítí unavení, vyčerpaní, bez energie nebo trpí bolestmi kloubů a svalů nebo jsou dlouhodobě ve stresu. Uvedený postup je vždy potřeba konzultovat s lékařem, který se této problematice věnuje.

Onemocnění Alzheimerovou chorobou nemusí být tragédií

Alzheimerova choroba je v poslední době dávána do souvislosti s cukrovkou a je označována jako diabetes 3. typu. Zdravý životní styl tedy může mít příznivý vliv i na Alzheimerovu chorobu. Správná životospráva a vhodná kombinace léčebných procedur může pacientům, kteří onemocněli Azheimerovou chorobou, významně pomoci.