Postcovidový syndrom. Jak se uzdravit?

Po prodělaném onemocnění COVID-19 může vznikat tzv. postcovidový (psáno také post-kovidový nebo také post-covid) syndrom. Vědci a lékaři nedávno popsali, že 40-60% lidí po prodělané infekci SARS-CoV-2 má určité zdravotní potíže, které je omezují v běžném životě i několik týdnů až měsíců po prodělání akutního onemocnění COVID-19. Rádi bychom vám ukázali, které potíže není radno přehlížet a jak se uzdravit z post-kovidového syndromu.

Virus SARS-CoV-2 může oslabit imunitu, a proto se lidé často cítí unavení, mají nižší fyzický i psychický výkon, hůře se soustředí. Dalším negativním faktorem je mediální tlak v souvislosti s pandemií koronavirem působící stres. Média neustále v posledních měsících přinášejí vesměs negativní zprávy v souvislosti s onemocněním COVID-19. Není vyloučeno, že to je další důvod pro zhoršování zdraví a tzv. post-kovidový syndrom. Celková slabost a vyčerpání, únava, chronický únavový syndrom, různé stěhovavé bolesti kloubů a svalů, bolesti břicha, zvracení, bolesti hlavy a migrény, ztráta čichu, zvýšená teplota nebo horečka, dlouhotrvající kašel, to vše spadá do obrazu post-kovidového syndromu po prodělané infekci SARS-CoV-2. U dětí i dospělých byl popsán vzácně tzv. multisystémový zánětlivý syndrom spojený s Covid-19. Projevuje se navíc poškozením orgánů včetně srdce, zhoršením celkového stavu, někdy i slabostí a šokovým stavem. Lidé, kteří mají oslabenou imunitu, kardiaci, diabetici, obézní osoby, lidé s chronickým nebo autoimunitním onemocněním jsou více ohroženi post-kovidovým syndromem.

Otázkou tedy je, jakým způsobem lze pomoci těmto nemocným lidem. Protože příznaky postcovidového syndromu (únava, vyčerpání, bolesti, snížená výkonnost) ukazují na oslabení nebo vyčerpání imunity, očkování v tomto případě nepomůže. Již dříve jsme psali, kterým rizikovým skupinám může očkování proti SARS-CoV-2 pomoci. Očkování má význam zejména jako prevence, jako ochrana před těžkým průběhem koronavirové infekce. Očkování proti postcovidovému syndromu však nijak nepomůže.

Co tedy dělat, aby post-kovidový syndrom co nejdříve odezněl? Odpověď je celkem jednoduchá: posilovat imunitu. Jakým způsobem to ale udělat co nejefektivněji? Na naší klinice se již 10 let zabýváme posilováním imunity přirozenými prostředky, které máme dobře vyzkoušené. Zejména u osob s příznaky únavy, vyčerpání, bolestí kloubů, bolestí svalů, bolestí hlavy, snížené výkonnosti fyzické i psychické, zhoršení paměti, v souvislosti s chronickým únavovým syndromem jako následku např. virové infekce EB-virem, cytomegalovirem, bakteriální infekce např. boreliemi, stafylokoky, máme bohaté klinické zkušenosti a vždy můžeme nabídnout širokou škálu léčebných opatření, které povedou k posílení imunity a navrácení plného zdraví.

Mezi nejčastěji používané postupy patří infuzní terapie opakovanými vysokými dávkami vitaminu C, anti-oxidačních a detoxikačních látek a dále také látek, které zlepšují prokrvení tkání a orgánů. Vše je doplněno vysokými dávkami vitaminu D nitrosvalově. Podle jednotlivých příznaků post-kovidového syndromu můžeme dále podrobněji vyšetřit funkci jednotlivých orgánů, míru jejich oslabení a poškození virem SARS-CoV-2 biorezonanční metodou Bicom. Od této funkční diagnostiky se pak dále odvíjí cílené doporučení terapií, které posilují imunitu a regenerují jednotlivé orgány. Velmi dobré zkušenosti máme s léčbou bolesti a únavy pomocí Regenerativní laserové terapie (RLT). Tato nová a přitom velmi šetrná léčebná metoda je velmi efektivní zejména s ohledem na protizánětlivý a detoxikační efekt, umožňuje zlepšení okysličení celého těla po dlouhou dobu a tím přispívá k regeneraci tkání a orgánů, zejména těch životně důležitých.

Nezanedbatelnou roli pro zotavení z postcovidového syndromu podobně jako z chronického únavového syndromu má kvalitní strava, pokud možno bez příměsi konzervačních a jiných toxických látek, a dále pitný režim a přiměřená pohybová aktivita. Všechny tyto zásady se pak dozvíte podrobněji na osobní konzultaci s profesorem Jaroslavem Michálkem, který vám nastaví individuální léčebný plán šitý na míru právě podle vašich zdravotních potíží. A nezapomeňte, naším cílem je vaše uzdravení.