Očkovat nebo neočkovat proti koronaviru?

Lze předpokládat, že od počátku roku 2021 se budou postupně od různých firem objevovat v České republice vakcíny proti koronaviru SARS-CoV-2 způsobujícího onemocnění Covid-19. Nabízí se tedy hamletovská otázka: očkovat nebo neočkovat? Rád bych našim klientům a pacientům nabídl několik postřehů, které považuji v této věci za důležité.

Vždy je třeba individuálně posoudit situaci a zvážit výhody očkování oproti rizikům. Velmi doporučuji respektovat obecné kontraindikace očkování, zejména neočkovat osoby, které prodělávají akutní infekční onemocnění jakéhokoliv původu (tj. příznakové osoby s horečkou, kašlem, rýmou, průjmy atd.), a to a nejméně 2 týdny po odeznění příznaků.

Očkování proti SARS-CoV-2 lze obecně doporučit jako jeden z více možných způsobů, jak se vypořádat se současnou epidemií nového koronaviru. O dalších možnostech, které posilují imunitu a chrání nás vůči stovkám různých virů, včetně respiračních virů, jsem psal již dříve tady nebo také tady.

Ohledně očkování konkrétně doporučuji:

1. Neočkovat osoby, které prokazatelně onemocnění Covid-19 prodělaly v posledních 12 měsících, což potvrdil buď PCR test nebo test na protilátky (ELISA) ve třídě IgG a IgA.
  2. Očkovat osoby, které jsou ve velkém riziku infekce SARS-CoV-2. Před samotným očkováním doporučuji provést alespoň orientační test na protilátky ve třídě IgG a IgA. Pokud vyjde pozitivní, není třeba očkovat. Pokud vyjde negativní, doporučuji provést antigenní test z výtěru z nosohlatanu. Pokud vyjde pozitivní, tak ověřit PCR, pokud i tak vyjde pozitivní, neočkovat v dalších 12 měsících. Tento postup doporučuji i jinak zdravým osobám, které váhají, zda se mají nechat očkovat proti koronaviru.
  3. Osoby na imunosupresivní léčbě (kortikoidy, chemoterapie) nebo imunodeficitní pacienti by měli být posuzováni vždy individuálně ošetřujícím lékařem. Obecně lze říci, že kontraindikace očkování zde prakticky nejsou, maximálně se může stát, že očkování nebude dostatečně účinné. U všech schválených vakcín nejde o živé očkovací látky, které by mohly imunosuprimovaným pacientům uškodit.
  4. Osoby s chronickými neurodegenerativními nemocemi typu Parkinsonovy choroby, Alzheimerovy choroby, ALS, roztroušené sklerózy, mozečkových poruch by se měli především chránit vhodnou formou vysokých dávek vitaminu C a D po poradě se svým ošetřujícím lékařem. S očkováním proti Covid-19 bych u této rizikové skupiny vyčkal na vyhodnocení dlouhodobějších nežádoucích účinků. Dosud se v klinických studiích objevila neurotoxicita s frekvencí řádově 1:1000 a zatím není dostatek dat ohledně bezpečnosti z dlouhodobé perspektivy.
  5. U seniorů nad 75 let mohu doporučit očkování, pokud neprodělali koronavirovou infekci, viz bod 1 výše nebo nemají akutní infekční onemocnění, viz obecné kontraindikace popsané výše.
  6. Očkování dětí a mladistvých obecně nedoporučuji vzhledem v velmi mírným nebo bezpříznakovým průběhům infekce Covid-19. Budou-li očkovány rizikové skupiny, zejména senioři, pak nehrozí, že je děti nakazí.

Individuální přístup k očkování je vždy na místě, velmi rád poskytnu konzultaci jako atestovaný imunolog, pediatr a onkolog s 27-letou klinickou praxí každému, kdo o ni požádá.

Brno, 5. ledna 2021

Prof. MUDr. Jaroslav Michálek, Ph.D.
Vedoucí lékař kliniky Cellthera