Než půjdete na operaci umělého kloubu, položte si nejprve pár otázek

Bolí vás klouby? Bolí vás kolena nebo kyčle? Nabídl vám ortoped výměnu za umělý kloub? Tyto otázky jsou poměrně časté, protože bolesti velkých kloubů trápí více než polovinu lidí starších 50 let. Jakmile váš vlastní kyčelní nebo kolenní kloub je nahrazen umělým kloubem, je to nevratný proces. Je tedy velmi důležité dobře zvážit veškerá rizika, která rozsáhlá operace s implantováním umělého kloubu představuje. Pro zkušeného ortopeda je to standardní operace, pro vás je to však nevratný proces. Člověk, který trpí bolestí kloubu by tedy měl důkladně zvážit veškeré možnosti, které moderní medicína v 21. století nabízí.

Zkuste si sami pro sebe odpovědět na následující otázky dříve, než podepíšete, že chcete vyměnit váš kolenní nebo kyčelní kloub za umělý:

Jsem si jistý, že právě můj kyčelní kloub nebo kolenní kloub je zdrojem bolesti?

Poměrně často se stává, že lékař doporučí výměnu kloubu, aniž by se stoprocentně přesvědčil, že původ bolestí je v samotném kloubu. Může se jednat o bolesti pocházející od páteře a umělý kyčelní kloub pak nic neřeší. Někdy lékař zhodnotí na rentgenovém snímku kloubu, že chrupavka je částečně nebo zcela opotřebená. Ztenčená chrupavka však není to, co bolí a nemusí vůbec korelovat s mírou bolesti kloubu. Poslední výzkumy ukazují, že bolestivý je zejména otok v kostní dřeni bezprostředně naléhající na kloubní chrupavku, zejména v místě největšího zatížení nebo přetížení kloubu. Pak ale existují konzervativní řešení, jak otok kostní dřeně zmírnit nebo zcela odstranit bez potřeby umělého kloubu.

Kmenové buňky, krevní plazma obohacená o krevní destičky, prokainové infuze, vysoké dávky vitaminu C a D mohou být vhodným řešením tak, aby bylo možné funkci kloubu zachovat nebo obnovit, zbavit vás bolesti a ušetřit vás operace umělého kloubu.

Mám nadváhu, jsem obézní nebo mám cukrovku?

Přetížení kloubů nadváhou či obezitou je v naší společnosti velmi časté. Pokud máme nějaké to kilo navíc, dlouhodobě se to projeví na nosných kloubech, zejména bolestí kolen, bolestí kyčlí a bolestí páteře. Je vhodné zamyslet se nad svou životosprávou a dopřát si komplexní konzultaci s odborníkem např. na klinice Cellthera. Rádi vám poradíme, jak nastavit jídelníček tak, aby byl dostatečně bohatý na všechny látky (vitaminy, minerály, enzymy, antioxidanty a vlákninu), které si tělo samo nedokáže vyrobit a musí je přijímat v dostatečném množství ve stravě.

Pokud trpím cukrovkou, vyšší hladina cukru v krvi se při metabolismu ve tkáních mění na kyseliny, které doslova rozleptávají kloubní chrupavky, poškozují klouby a mohou ve zvýšené míře vést k otoku kostní dřeně v nejvíce přetěžovaných kloubech, které pak velmi bolí. Přitom cukrovku 2. typu, která je velmi častá v naší populaci, umíme velmi dobře dostat pod kontrolu i bez chemických léků, stačí se objednat se na konzultaci a poté dodržovat režim stravy, pitný režim a přiměřené pohybové aktivity.

Vyzkoušel(a) jsem cviky na posilování svalstva v okolí bolestivých kloubů?

Jestliže pravidelně procvičujete svalové partie v okolí bolestivých kloubů, pak tyto svaly chrání před přetížením kloubů a před vznikem otoku kostní dřeně v místě přetížení. Existuje celá řada fyzioterapeutických metod. Patří mezi ně např. Dornova metoda, do které vás snadno zaškolí zkušený fyzioterapeut, a vy ji pak můžete denně praktikovat doma. Platí to jak o kyčelních a kolenních kloubech, tak o páteři i dalších kloubech v těle, které vám bolestí dávají najevo svou nespokojenost. Je na vás, nakolik jim vyhovíte a posílíte svaly v okolí bolestivých kloubů. Vitamin C, D, hořčík, jod, bor, selen, zinek a další stopové prvky vám v tom budou také pomáhat. Je třeba se poradit o optimálním dávkování s odborníkem.

Existuje v mém případě jiné než operační řešení bolestí kloubů?

V 21. století máme několik možností, jak zlepšit funkci kloubů bez operace. Metoda vlastní krevní plasmy obohacené o krevní destičky (tzv. PRP) může být využitelná brzy po úrazech nebo traumatech kloubu. Má zpravidla krátkodobý efekt a je vhodné ji několikrát opakovat.

Další možností je užívat léky, které uleví od bolesti, tzv. analgetika. Tyto léky vás však nezbaví příčiny bolesti, jenom ji dočasně zmírní. Je to, jako když v autě svítí kontrolka, že máte málo oleje v motoru. Pouhým vypnutím kontrolky ale nezmizí problém, že stále máte málo oleje v motoru. Podobně užitím analgetika jen tišíte bolest, ale nezmizí příčina bolesti kloubu. Navíc analgetika mají při dlouhodobém užívání mnoho nežádoucích účinků včetně rozežírání a úplného znehodnocení kloubních chrupavek v celém těle, mají negativní vliv na fungování srdce, mozku, jater i ledvin. Stačí se podívat do příbalového letáku jednotlivých analgetik. Proto je nelze doporučit k dlouhodobému užívání při bolestech kloubů nebo bolestech zad.

Nejlepší způsob, jak řešit příčinu bolesti kloubů a bolesti zad spočívá v podrobném klinickém vyšetření včetně provedení vyšetření magnetickou rezonancí (MR), které odhalí i počínající otok kostní dřeně. Otok kostní dřeně je velmi bolestivý a stojí často za problémy s chrupavkou – osteoartrózou nebo stavy po úrazech kloubů. Příčina bolestí kloubů spojená s otokem kostní dřeně v bezprostřední blízkosti bolavého kloubu se pak dá řešit využitím vlastních kmenových buněk, které se podají lokálně. Jejich regenerativní potenciál je obrovský a lze jej kombinovat s metodami, které zlepší prokrvení celého kloubu, zlepší tvorbu kolagenu chrupavek, vaziva a kosti v okolí postižených bolavých kloubů.

Na klinice Cellthera vám velmi rádi poradíme komplexně, jaké řešení a jaké léčebné metody budou ve vašem případě nejlépe fungovat proto, abyste se trvale zbavili nebo zmírnili zdravotní potíže spojené s bolestmi kloubů a bolestmi zad.

Co mám tedy dělat, když mi můj ortoped doporučil operaci umělého kloubu?

Není žádný problém domluvit si konzultaci ohledně bolesti kloubů nebo bolesti zad na jiném odborném pracovišti a vyžádat si tzv. „druhý názor“. Doporučuji konzultovat takové pracoviště, které má komplexní zkušenosti s řešením bolestí kloubů a bolestí zad. Mělo by mít zkušenosti s moderními metodami 21. století, zejména s podáváním kmenových buněk, krevní plazmy, regenerativních infuzí včetně prokainových a vitaminových, které podporují rychlou regeneraci pohybového aparátu, s doporučením vhodné stravy, má návaznost na profesionální rehabilitační pracoviště, má návaznost na artroskopické pracoviště a není jenom „továrnou“ na výměny umělých kloubů.

Bolesti kloubů a bolesti zad mají řešení a není třeba hned podlehnout tlaku na operaci umělého kloubu. Přeji vám, abyste pro svoje zdraví, nejenom kloubů a zad, našli to správné pracoviště, které vám v tomto ohledu dobře poradí. Na klinice Cellthera se této problematice věnujeme komplexně již 10 let.