Chronický únavový syndrom: je to lenost, výmluva nebo nemoc?

Víte, že existuje mezinárodní den podpory nemocných s chronickým únavovým syndromem? Ano, tento den existuje a je ním 12. květen. Možná někoho překvapí nejenom to, že existuje tento den, ale i to, že existuje chronický únavový syndrom.

Pokud se skutečně jedná o chronický únavový syndrom, jde o nemoc. Nikoliv o lenost ani výmluvu. Chronický únavový syndrom je stav spojený s dlouhodobou únavou, vyčerpáním, poruchami spánku, depresivním laděním, bolestmi hlavy, svalů a kloubů, případně dalšími nespecifickými potížemi, které se vyskytují déle než 6 měsíců.

V dnešní době se považuje být unavený, vyčerpaný, bez energie a „ve stresu“ za něco normálního. Jenomže normální to určitě není. Proto, pokud se cítíte stále unavení, bez energie i vůle do života i přesto, že se snažíte pravidelně a dostatečně spát, mějte se na pozoru. Na vině může být právě únavový syndrom. Vyznačuje se většinou tím, že trvá delší dobu (několik měsíců) a provázejí ho tyto příznaky:

• únava
  • vyčerpanost
  • poruchy spánku
  • bolest hlavy
  • bolest svalů a kloubů
  • bolest v krku
  • závratě
  • nervozita
  • poruchy koncentrace
  • malátnost
  • poruchy paměti
  • snížená výkonnost – fyzická i psychická

Jaká je příčina chronického únavového syndromu?

Příčina onemocnění většinou spočívá v oslabené imunitě a dlouhodobé stresové zátěži. Odborníci se domnívají, že se jedná o důsledek špatné životosprávy a nevhodného životního stylu. Na naši moderní společnost často dlouhodobě působí chronický stres a toxiny ve stravě, vodě i ovzduší. Buňky v těle pak trpí oxidativním stresem, který vede k poškození tkání a následně k chronickému zánětu, který má negativní vliv na další tělesné orgány.

Jenomže naše tělo není schopno unést permanentní napětí, zátěž a stres. „Únavový syndrom se nevyplatí podceňovat. Společně s chronickým zánětem může vyústit v nemoci srdce a cév, nádorová onemocnění, artrózu a nemoci pohybového aparátu, neurodegenerativní onemocnění a autoimunitní onemocnění,“ informuje prof. MUDr. Jaroslav Michálek, Ph.D., vedoucí lékař naší kliniky Cellthera, která se na léčbu chronického únavového syndromu specializuje.

Jak na únavový syndrom

Chronický únavový syndrom se v běžné praxi léčí na základě symptomů – na bolesti se předepisují analgetika, na únavu léky na zvýšení energie. Často pacienti dostanou léky na spaní či antidepresiva. Často se únavový syndrom utlumí, ale pak se navrací, člověk je tedy ve vlnách klidu a dalšího propuknutí symptomů.

Základem je však hledat příčiny onemocnění, najít je a zaměřit se na ně. Nejdůležitější je  podívat se bez růžových brýlí na pacientovu životosprávu. Často únavovým syndromem trpí lidé, kteří mají vysoké životní tempo – jsou na ně kladeny vysoké nároky v zaměstnání a zároveň se snaží být stejně dokonalí i v domácnosti a rodinném životě. Často tak obětují odpočinek a spánek, aby stihli za den co nejvíce úkolů. Stravování řeší za pochodu nebo na něj vůbec nedbají. Organismu pak chybí mnoho vitaminů, minerálů a stopových prvků, které organismus nutně potřebuje. Nedostatek pohybu a čerstvého vzduchu je také jedním z velice důležitých faktorů.

Uzdravení nebo invalidní důchod?

S chronickým únavovým syndromem se potýkal také pan Roman. Pak navštívil naši kliniku a jeho slova nás nesmírně těší:

Kliniku Cellthera hodnotím velmi kladně a pokud bych měl známkovat od 1 do 5, tak bych bez váhání označil číslo 5, jako nejlepší hodnocení. Již od první komunikace, která probíhala emailem, jsem viděl, že je to pravé místo, kde mi pomůžou se zvláštní nemocí – únavovým syndromem, o kterém mi nedokázal nikdo z doktorů u nás nic říci. To však neplatilo o klinice Cellthera, kde se na Vás při příchodu směje příjemná recepční a po několika minutách s doktorem, nastalo první uklidnění při nepříjemné nemoci. Pan doktor po prostudování všech dokumentů hned začal zjišťovat, kde mám největší problémy. Do té doby se mnou žádný doktor nemluvil víc jak 5 minut. Po více jak hodině udělal pan doktor závěr a doporučil léčbu, která mě dostala po nějakém čase z nejhoršího, a můj stav se začal zlepšovat. Po celou dobu léčby, která ještě probíhá, se o mě žádný doktor nepostaral, tak jako pan doktor Jaroslav Michálek, kterému plně důvěřuji a snažím se plnit všechny jeho rady.“

Chronickému únavovému syndromu se můžete vyhnout při dodržování návyků zdravého životního stylu. Doporučujeme omezit stres, zdravě se stravovat, vyhýbat se toxinům. Pomůže i aktivní odpočinek ve formě sportu či přiměřeného cvičení.

Zaměřte na změnu svého životního stylu, zařaďte si do denního programu více relaxačních činností a snažte se dodržovat pravidelný spánek alespoň, ideálně 8 hodin denně. Snažte se svému tělu dodatek palivo v podobě zdravého jídla a pravidelně sportujte. Pokud vaše únava i tak přetrvává, je na čase vyhledat lékaře, specializujícího se na léčbu únavového syndromu. Jsme nadšeni, že na naší klinice Cellthera takového lékaře máme. Pokud totiž není chronický únavový syndrom včas objeven a vhodně léčen, může vyústit v částečnou nebo i plnou invaliditu.