Vitamin D vás může ochránit v zimním období před nejrůznějšími infekcemi. Máte ho v těle dostatek?

Kolikrát ještě budete zažívat strach z viróz a jiných respiračních infekcí, zejména s nastupující zimou? Strach určitě v ničem nepomůže, ale více informací o vašem těle určitě ano. Rád bych vám ukázal jednoduché vyšetření vitaminu D, které může mít zásadní význam pro vaše zdraví. Podle hladiny vitaminu D v krvi můžeme snadno odvodit, jak moc jej vaše tělo potřebuje doplňovat – preventivně nebo léčebně.

Vitamin D je dlouhou dobu znám svojí nezastupitelnou a velmi důležitou rolí při udržování zdraví. Podporuje optimální fungování imunity, jeho dostatečné množství v těle chrání před akutním i chronickým zánětem. Mám na mysli jednak ochranu před virovými záněty zejména s nastupujícím zimním obdobím. Rovněž mám na mysli chronický zánět provázející autoimunitní nemoci, jako je např. roztroušená skleróza, chronický zánět při artróze a bolestech kloubů, nádorová onemocnění s oslabenou imunitou. Všechny tyto zdravotní problémy často provází velmi nízká hladina vitaminu D v krvi, která se dá snadno změřit.

Vitamin D je nepostradatelný pro správnou funkci naší imunity.

V České republice, ale také v jiných vyspělých zemích ve světě, trpí nedostatkem vitaminu D více než 75% populace. Je dobré si pamatovat jedno jednoduché číslo udávající hladinu vitaminu D v krvi. Pokud se pohybuje v rozpětí 75 – 200 nmol/l, pak to znamená normální hladinu vitaminu D.

Bohužel více než tři čtvrtiny lidí v Česku má tuto hladinu nižší než 75 nmol/l, což zjednodušeně znamená, že mají oslabenou imunitu. Čím hlubší je deficit vitaminu D v těle, tím více je oslabená imunita a tím více nemocí a zdravotních problémů lze očekávat. A může se jednat o akutní virózu, těžký průběh covidu, špatnou náladu nebo deprese, vznik autoimunitního nebo nádorového onemocnění.

Možná jste se již setkali s lidmi, kteří vypadali zdravě, v létě chodili na sluníčko, ale přesto měli těžký průběh virových onemocnění nebo kvůli oslabené imunitě se potýkají s chronickým zánětem, únavou a bolestmi. Čím to je? Častým vysvětlením je nízká hladina vitaminu D v krvi.

Proč ale nemusí stačit jen vitamin D ze sluníčka?

Je to dáno jeho spotřebou v těle. Pokud jsme dlouhodobě ve stresu, máme nějaký jiný zdravotní problém – stačí nadváha, vysoký krevní tlak, cukrovka, chronické nebo nádorové onemocnění, spotřeba vitaminu D v těle se zvyšuje stonásobně nebo tisícinásobně. Pak se snadno jeho malé zásoby po létě vyčerpají a tělo, resp. naše imunita nemá rezervu, aby čelila byť jen „banální“ viróze. Právě taková „rýmečka“ může člověku s nízkou hladinou vitaminu D napáchat obrovské škody na zdraví, může snadno skončit v nemocnici.

Důležité je tedy vědět o své hladině vitaminu D v krvi, a pokud je nízká, ihned preventivně zahájit jeho doplňování. Denně se setkávám ve své ambulanci s lidmi, kteří mají různé zdravotní problémy a mají velmi nízkou hladinu vitaminu D v krvi. Každý lékař přitom může toto vyšetření provést a hned víte, na čem jste. Zejména pokud se necítíte dobře, máte špatnou náladu, jste unavení nebo vás bolí klouby a svaly, často je to spojeno s nedostatkem vitaminu D.

Sice to vypadá jednoduše, mám málo vitaminu D, tak začnu užívat tabletky nebo kapky. Ale kolik vitaminu D, kolik jednotek si mám denně vzít? Hluboký nedostatek vitaminu D totiž nelze rychle vykompenzovat pár kapkami nebo tabletou s vitaminem D. Často je třeba se poradit, jaká dávka a v jaké formě je vhodná.

Ve své lékařské praxi se setkávám s mnoha lidmi, kteří mi řeknou: „beru vitamin D“, často ani neví kolik ho denně berou. Proto doporučuji poradit se s lékařem, který o vitaminu D a jeho mnoha důležitých funkcích ví dostatek informací. Na naší klinice Cellthera vám rád poskytnu podrobné informace nejen o optimální dodávce vitaminu D, ale také o dalších opatřeních, která pro své zdraví a svou imunitu můžete udělat.

Buďte zdrávi a užívejte každého dne. A nebojte se zeptat …