Prof. Michálek se aktivně účastnil mezinárodní konference PARS 2024 ve Vietnamu

Ve dnech 14.-15. září 2024 se konala mezinárodní konference PARS 2024 v Ho Či Minově městě ve Vietnamu. Tato konference byla organizována klinikou EMCAS pod vedením Dr. Khiema, která je průkopníkem klinického využití kmenových buněk ve Vietnamu. Klinika EMCAS se zaměřuje zejména na plastickou chirurgii a léčebné využití kmenových buněk.

Nejnovější trendy a inovace v lékařství na prestižní konferenci ve Vietnamu

Není to náhodou, neboť velmi častým zdrojem kmenových buněk je právě tuková tkáň pacienta. Plastičtí chirurgové umí snadno získat tukovou tkáň liposukcí v lokálním znecitlivění a mohou ji dále využít k léčbě mnoha různých onemocnění. Jedná se především o neurologická onemocnění – cévní mozková příhoda a řešení jejích následků, úraz hlavy s následným nitrolebním krvácením, prasklé cévní aneurysma (klubíčko cév v mozku) s následným krvácením do mozku, Parkinsonova choroba, roztroušená skleróza. Dále lze kmenovými buňkami z tukové tkáně léčit nemoci plic (chronická obstrukční plicní nemoc, astma), nemoci zraku (např. věkem podmíněná makulární degenerace sítnice, diabetická retinopatie), nemoci pohybového aparátu (bolesti kloubů, artróza) a jiné chronické zánětlivé stavy a různá autoimunitní onemocnění.

Profesor Michálek již před 8 lety pozval dr. Khiema, vedoucího lékaře kliniky EMCAS, k návštěvě kliniky Cellthera v Brně. Dr. Khiem se tehdy zajímal nejvíce o klinické zkušenosti prof. Michálka při využití kmenových buněk izolovaných z tukové tkáně.

Významná účast profesora Michálka a jeho klinické zkušenosti

Nyní prof. Michálek přijal pozvání dr. Khiema na konferenci PARS 2024. Konference se konala v Ho Či Minově městě ve Vietnamu, kde sídlí i klinika EMCAS. Konference měla mezinárodní účast včetně přednášejících z Norska, USA, Austrálie a samozřejmě také vietnamských lékařů a výzkumníků. Prof. Michálek měl na této konferenci 4 vyzvané přednášky. Jednak hovořil o celkovém přínosu a významu kmenových buněk v léčbě chronických onemocnění. Jednak přednesl vlastní klinické zkušenosti s léčbou pacientů s bolestmi kloubů a s artrózou kloubů. V této oblasti již dříve publikoval v roce 2017 rozsáhlou vědeckou práci ukazující na vysokou úspěšnost kmenových buněk při léčbě bolestí kloubů a artrózy u 1128 pacientů. Jedná se v celosvětovém měřítku o jeden z největších publikovaných souborů pacientů.

Další přednáška prof. Michálka byla na téma využití kmenových buněk k léčbě následků po cévní mozkové příhodě a po krvácení do mozku (po autonehodě, sportovním úrazu nebo při prasklém aneuryzmatu mozku). Tato léčba dosahuje nejlepších výsledků, pokud se optimálně doplní o infuzní terapii a regenerativní laserovou terapii, které vytvoří optimální podmínky pro nejlepší možný klinický efekt kmenových buněk.

Inovace v onkologické péči

Poslední přednáška prof. Michálka se týkala využití protinádorových vakcín, které lze využít u vážně nemocných onkologických pacientů. Zejména tehdy, kdy selhala standardní onkologická léčba (chemoterapie, radioterapie, chirurgická léčba) nebo když pacient trpí závažnými nežádoucími účinky po chemoterapii či radioterapii. Vždy je třeba věnovat pozornost aktuálnímu stavu onkologicky nemocného člověka a připravit individuální plán léčby, který může zahrnovat, mimo jiné, také protinádorovou vakcínu.

Další přednášející hovořili rovněž o vlastních zkušenostech s využitím kmenových buněk v medicíně a také o přínosu plastické a estetické medicíny. Velmi zajímavá byla přednáška plastického chirurga prof. Owena z Austrálie, která se týkala rekonstrukce tkáně prsu po standardní onkologické léčbě u žen s rakovinou prsu.

Sdílení poznatků a mezinárodní význam konference

Konference PARS 2024 se těšila velkému zájmu lékařů, což významně přispělo k další edukaci zdravotnických pracovníků ve Vietnamu. Jednalo se zejména o oblast klinického využití kmenových buněk a protinádorových vakcín pro onkologické pacienty. Důraz byl také kladen na nové možnosti, které přináší moderní plastická a estetická chirurgie.