Jaderná fyzika, kmenové buňky a Kaple Jeseník?

Na první pohled zvláštní kombinace, kterou nic nespojuje, co myslíte? Tak vám to prozradíme, pojítkem je pořad Hovory od klavíru. Tento pořad se konal v úterý 10. října 2017 v Kapli Jeseník a jeho hosté byli exkluzivní: Ing. Dana Drábová, Ph.D., jaderná fyzička, regionální politička a prof. MUDr. Jaroslav Michálek, Ph.D., lékař – onkolog, imunolog a expert na regenerativní medicínu.

Pořadem provázel skvělý Jiří Holoubek, moderátor Českého rozhlasu Dvojka a člen legendární folkové skupiny Spirituál kvintet. Mezi jednotlivými vstupy hrál Ukuleleband ZUŠ Jeseník pod vedením Václava Dvořáka ml., což atmosféru v kapli ještě více umocnilo. Hosté mají hudbu také moc rádi, Ing. Dana Drábová, Ph.D. nepohrne francouzskými šansony a prof. Jaroslav Michálek, Ph.D. zase zmínil svou lásku k hudbě od útlého věku.

P1020065 (3)

Co pojí jadernou fyziku a medicínu?

Skutečně myslíte, že nic? I když se to možná na první pohled nezdá, ale toto spojení je velice důležité. Kdo ještě nebyl na rentgenu? A někteří z nás možná byli i na magnetické rezonanci nebo dokonce podstoupili radioterapii, ozařování v důsledku nádorového onemocnění. Ano, i o bezpečnost těchto metod se zajímá právě jaderná fyzika. Spojení jaderné fyziky a medicíny je důležité pro naše zdraví. Ing. Dana Drábová mluvila o této souvislosti, ale i o důležitosti fungování jaderných elektráren tak, aby byly dobrým sluhou, ale aby se nestaly zlým pánem. Dotkla se také politické situace a legislativních komplikací spojených s výkonem funkce předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a politickou angažovaností.

Přál bych si, aby se buněčná terapie stala standardní metodou…

Profesor Jaroslav Michálek se kromě jiného věnuje regenerativní medicíně. Mluvil o úspěších aplikace kmenových buněk a imunoterapie ale současně si postěžoval na legislativní problémy, které jsou s prosazováním nových a moderních metod v medicíně spojené. Setkal se i s dotazem ohledně politiky. Profesor Michálek by nejraději viděl a podpořil politickou stranu, která by se věnovala prevenci a preventivním programům. Aby se řešila příčina onemocnění, nejen následek. Aby pacienti nemuseli trvale užívat léky proti bolesti, které neřeší příčinu, ale jenom potlačují projevy onemocnění a navíc mají často mnoho vedlejších nežádoucích účinků. Aby lékař nejen léčil, ale hlavně uzdravoval. Aby lékař využíval svoje vědomosti, znalosti a zkušenosti, aby nad léčbou uvažoval a šil ji pacientovi na míru, a nemusel jenom předepisovat léky, které mu ukáže počítač, když do něj „nahodí“ pacientovu diagnózu. Protože se intenzivně věnuje buněčným terapiím a u pacientů vidí pozitivní výsledky, na otázku moderátora, co by si ve svém oboru přál za deset let, odpověděl profesor Jaroslav Michálek jednoduše a výstižně, „Přál bych si, aby se buněčná terapie stala standardní metodou.“

P1020060 (3)

Speciálním hostem pořadu byl Ing. Luboš Kulha, který ve svých 46 letech prodělal cévní mozkovou příhodu (CMP). Měl silně poškozenou rovnováhu a koordinaci pohybů horních a dolních končetin, nebyl schopen se ani posadit, natož vstát, tři týdny byl na umělé výživě. „Asi 6 týdnů od CMP jsem byl schopen vyměnit kolečkové křeslo za chodítko a po asi 14 dnech jsem chodítko vyměnil za francouzské hole, které jsem používal asi 2 měsíce. Pak jsem se již doma snažil chodit bez opory, ale stále se silnou poruchou rovnováhy, jako bych byl po deseti pivech. Navíc jsem byl stále nesmírně unavený,“ řekl Ing. Kulha. Po třech letech od CMP, po vyčerpání veškeré standardní léčby a bez zlepšení svého zdravotního stavu, podstoupil aplikaci kmenových buněk. Přibližně po pěti měsících od aplikace kmenových buněk se Ing. Kulhovi zlepšila porucha rovnováhy a zmizel chronický únavový syndrom. Po roce od zákroku chodí i venku bez opory, pracuje na zahrádce a řídí vozidlo, což předtím nebylo vůbec myslitelné. Významný podíl na tom mají i intenzivní rehabilitace a změna životního stylu. „Nejsem v běžném životě odkázaný na pomoc druhých a dokonce se dokážu postarat o svoje dvě malé děti,“ dodal Ing. Kulha.

Hosté odpovídali nejen na otázky moderátora, ale i na dotazy diváků jak z oblasti jaderné fyziky, politiky, tak i medicíny. Diváků se v Kapli Jeseník setkalo skutečně mnoho. Byl to krásný, příjemný a zároveň poučný večer.