Imunologie, podpora imunity

Imunitní systém nás chrání před nemocemi. Pokud imunita funguje dobře, jsme zdraví, pokud funguje špatně, jsme nemocní nebo brzy onemocníme. Bohužel na náš imunitní systém neustále negativně působí celá řada jedů (toxinů), které dýcháme, jíme ve stravě, pijeme ve vodě a nápojích. Dlouhodobě na nás působí stres, který zažíváme každý den v práci („nestíhám“, „co po mně zase bude chtít můj nadřízený?“), který zažíváme každý den doma (starost o děti, o rodiče). Nelze podcenit také finanční stres („vyjdu tento měsíc s penězi?“, „jak budu splácet hypotéku?“) nebo jiné závažné životní události (rozvod, nemoc, úmrtí v rodině), které nás stresují a zhoršují tak přímo fungování našeho imunitního systému.

Chronický stres, tedy dlouhodobě působící stres, pak spolu s toxiny, které se do našeho těla každý den dostávají z ovzduší, ze stravy a vody působí poškození tkání prostřednictvím tzv. oxidativního stresu. Oxidativní stres je stres na molekulární úrovni. Vzniká působením tzv. volných radikálů, které poškozují funkce životně důležitých látek v našich buňkách, včetně bílkovin a enzymů. Volné radikály způsobují zánět, zánět je podpořen překyselením tkání a v tomto bludném kruhu, pokud přetrvává dlouhodobě, vzniká chronický zánět. S tím souvisí vznik civilizačních onemocnění, která vznikají na podkladě chronického zánětu.

Mezi civilizační onemocnění řadíme nemoci srdce a cév, diabetes, neurodegenerativní onemocnění, nádorová onemocnění a nemoci pohybového aparátu. Civilizační onemocnění jsou nejčastější příčinou zvýšené nemocnosti a úmrtnosti v civilizovaných zemích. Zejména u osob, u kterých převažuje nezdravý životní styl s přejídáním nezdravými potravinami, s nedostatkem pohybu a přítomností chronického stresu. Nutno podotknout, že genetika, tj. vlohy, které si neseme v buňkách od svých předků, ovlivňuje náš zdravotní stav jen přibližně z 20%. Zbylých 80% je dáno stereotypem našich zvyklostí, které jsme si postupně vypěstovali.

Dobrá zpráva je, že právě celých 80% kvality našeho zdraví můžeme významně a aktivně ovlivnit svým chováním. Nechceme přece dopustit, aby náš imunitní systém zchátral a nebyl schopný nám poskytnout dostatečnou ochranu zejména před civilizačními chorobami, včetně ochrany před infarktem, cévní mozkovou příhodou (mozkovou mrtvicí) a nádorovými onemocněními (rakovinou).

Imunita má za úkol chránit nás před cizorodými látkami, které se do našeho těla neustále dostávají. Nejde přitom jen o ochranu před škodlivými mikroorganismy, ale v současné době zejména o ochranu před škodlivými toxiny z ovzduší, toxiny ze stravy a nápojů, kterými je bohužel naše životní prostředí doslova zamořeno.

V rámci zdravotních služeb poskytovaných týmem profesionálů kliniky Cellthera nabízíme následující možnosti:

• Cílená diagnostika poruch imunity.

• Poradenství týkající se posilování imunity včetně zdravé stravy, doplňků stravy na podporu imunity, vitamínové terapie a zdravého životního stylu.

• Vitamín C ve vysokých dávkách jako životně důležitý antioxidant, který chrání tkáně proti oxidativnímu stresu, posiluje imunitu, je nepostradatelný pro tvorbu kolagenu a tudíž správnou funkci pohybového aparátu včetně svalů, šlach, chrupavek a kostí. Vitamín C také podporuje mozkové funkce, protože se podílí na produkci neurotransmiterů, tj. látek důležitých pro předávání informací mezi nervovými buňkami. Vitamín C napomáhá vstřebávání důležitých mikronutrientů ze stravy.
    Osoby dlouhodobě trpící nedostatkem vitamínu C trpí únavou, depresemi, vyčerpáním, mají časté bolesti kloubů a svalů, jsou náchylnější k civilizačním chorobám. Nedostatek vitamínu C se může projevit i u lidí, kteří pojídají ovoce a zeleninu ze supermarketu v dobré víře, že tím dostatečně zásobí svoje tělo tímto antioxidantem. Přitom koupené ovoce či zelenina nemusí dostatečné množství vitamínu C obsahovat vzhledem k délce skladování, tepelné úpravě apod. Lidé trpící chronickým stresem a chronickým zánětem zpravidla potřebují mnohonásobně vyšší dávky vitamínu C.

• Glutathion je významný buněčný antioxidant, který je potřebný pro optimální fungování našich buněk v těle. Glutathion působí ve shodě s vitamínem C. Při oxidativním stresu, ať už se jedná o chronický zánět nebo zvýšený stres v práci či doma, je vhodné jej dodávat pro zabránění poškození tkání. Zejména lidé trpící chronickým zánětem při vysokém krevním tlaku, ateroskleróze, diabetu (cukrovce), obezitě jsou vystaveni působení volných radikálů a glutathion společně s vitamínem C dokáže eliminovat toto nebezpečí.