Jak včas rozpoznat únavový syndrom? Poradíme

Únavu zná každý z nás. Dostavuje se většinou po zvýšeném fyzickém nebo psychickém zatížení organismu. Jenže co když jsme unaveni dlouhodobě? Podívejte se na základní pravidla, jak únavový syndrom odhalit a efektivně léčit.45537740 - tired creative editor holding disposable cup while sleeping on office desk

Syndromem chronické únavy trpí milióny lidí po celém světě. Jen v USA je jich podle posledních odhadů organizace CDC (Centrum pro kontrolu nemocí) až 2,5 miliónu. V České republice není prozatím přesný počet pacientů znám, protože odborní lékaři pro toto onemocnění často používají různé diagnostické kódy a dochází tak ke zkreslení statistik. Zajímavý je ale fakt, že chronický únavový syndrom je diagnostikován čtyřikrát častěji u žen než u mužů, nejvíce se pak objevuje u osob ve věku 40 až 50 let. Konvenčními metodami se ale podaří vyléčit asi jen 5-10 % dospělých pacientů. Problémem je včasné odhalení nemoci. Pokud totiž není chronický únavový syndrom včas objeven a vhodně léčen, může vyústit v částečnou nebo i plnou invaliditu.

A proč vlastně k tomuto poměrně závažnému onemocnění dochází? Ani po dvou desetiletích výzkumu nebyla definována přesná příčina únavového syndromu. Odborníci se přesto domnívají, že jde o důsledek špatné životosprávy. Na moderní společnost dlouhodobě působí chronický stres a toxiny ve stravě, vodě i ovzduší. Vliv má samozřejmě také genetická dispozice jedinců, i když jde jen o 20% podíl. Buňky v těle pak trpí tzv. oxidativním stresem vedoucím k poškození tkání a následně k chronickému zánětu, který má negativní vliv na další tělesné orgány. Únavový syndrom společně s chronickým zánětem pak může vyústit v nemoci srdce a cév, nádorová onemocnění, artrózu a nemoci pohybového aparátu,  neurodegenerativní onemocnění a autoimunitní onemocnění.

Včasné odhalení únavového syndromu je důležité

Obecně platí, že pacienti, u kterých je diagnóza určena během prvních dvou let, lépe reagují na cílenou léčbu než pacienti diagnostikovaní po dvou nebo více letech. Po pěti letech od vypuknutí onemocnění prudce klesá šance na uzdravení. Proto je velmi důležité včasné odhalení nemoci.

Stanovení diagnózy únavového syndromu se opírá o přítomnost několika symptomů, které uvádíme níže. Rozvoji chronického únavového syndromu někdy předchází infekce, jindy však nastupuje plíživě, podporován stresem doma nebo v práci. Které symptomy tedy toto závažné onemocnění provázejí? Podívejte se na dvanáct nejdůležitějších:

1. Cítíte se celý den unaveni.
  2. Jste dlouhodobě vyčerpáni nebo jste často ve stresu.
  3. Málo spíte, špatně usínáte, budíte se v noci.
  4. Bolí vás svaly.
  5. Bolí vás klouby.
  6. Trpíte častými bolestmi hlavy.
  7. Bolí vás často v krku, máte zvětšené mízní uzliny na krku.
  8. Máte ucpaný nos a špatně se vám dýchá, v noci spíte s otevřenou pusou.
  9. Vaše krátkodobá paměť se poslední dobou zhoršila.
  10. Špatně se koncentrujete, neudržíte dlouho pozornost.
  11. Po spánku se necítíte odpočatí.
  12. Trpíte podrážděností, depresemi, míváte často špatnou náladou.

Pokud alespoň čtyři tyto symptomy trvají současně a zároveň se opakují více než šest měsíců, může se jednat o projevy chronického únavového syndromu.

21260136 - side view of businesswoman sleeping on counter in office

Specializované zařízení pomůže rychle a efektivně

Naši pacienti trpící únavovým syndromem se v rané fázi onemocnění často potýkají s nedůvěrou praktických lékařů, s rozporuplnými informacemi a různými doporučeními z řad odborné veřejnosti. To vede ke zpoždění diagnostiky a následně i ztížení průběhu nemoci. Řešení je přitom poměrně jednoduché. Domluvte si u nás schůzku, na které provedeme cílenou diagnostiku chronického únavového syndromu.  Využíváme k tomu nejmodernější neinvazivní diagnostiky včetně specializovaného vyšetření imunity.

Takové vyšetření spojené s konzultací zjištěných výsledků jednoznačně ukáže správnou cestu k pojmenování problému, který vás trápí. Naše klinické pracoviště Cellthera také nabídne odborné poradenství, které se týká dlouhodobého a cíleného posilování imunity. Budete vždy odcházet s konkrétními informacemi, které v praxi pomohou posílit vaši imunitu a zlepšit vaše zdraví.

Máme velmi dobré zkušenosti s podáním vysokých dávek vitamínu C nitrožilně, který při našich terapiích aktivně využíváme. Je to totiž životně důležitý antioxidant, který chrání proti oxidativnímu stresu, posiluje imunitu a je nepostradatelný pro tvorbu kolagenu. Přestože se řada pacientů domnívá, že vitamínem C své tělo zásobují dostatečně, nebývá tomu tak. Snadno se o tom přesvědčíme vyšetřením míry oxidativního stresu z moči.

Naše úspěšné terapie ale nestavíme jen na vitamínech. S úspěchem používáme také glutathion, který je významným buněčným antioxidantem a je potřebný pro optimální fungování našich buněk v těle. A jak u nás taková cílená diagnostika poruchy imunity probíhá?

Nejprve se objednáte na https://celltheraclinic.cz/kontakty/ mailem nebo telefonicky. Zkušený lékař s vámi probere historii onemocnění a navrhne příslušné diagnostické testy. Velmi dobrou zkušenost máme s tzv. termoregulační diagnostikou, která odhalí i počínající zdravotní problémy a přitom spočívá z pouhého skenování povrchu těla speciálním čidlem, které ve třech po sobě jdoucích měřeních zjistí míru vyzařování tepelné energie z těla. Kromě termoregulační diagnostiky můžeme provést detailní imunologické vyšetření z krve. Již jsme zmínili vyšetření míry oxidativního stresu v moči. Podle povahy zdravotního problému je pak zkušeným lékařem navržen optimální léčebný postup.

„I když nejsou známy žádné specifické metody prevence, chronickému únavovému syndromu se můžete vyhnout při dodržování návyků zdravého životního stylu. Doporučuji omezit stres, zdravě se stravovat, vyhýbat se toxinům. Pomůže i aktivní odpočinek ve formě sportu či cvičení“ informuje prof. MUDr. Jaroslav Michálek, Ph.D., z brněnské kliniky Cellthera, která se na léčbu chronického únavového syndromu specializuje.